A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальний заклад "Cазоно-Баланівська гімназія" Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області

Освітні програми

 

Фото без опису

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА

Комунального закладу «Сазоно-Баланівська гімназія»                                          Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області

 

І ступінь (початкова освіта) (1, 3-4 класи)

на 2024/2025 навчальний рік

 

Загальні положення освітньої програми

КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія»

 

        Освітня програма  Комунального закладу «Сазоно-Баланівська гімназія» Богодухівської  міської ради    Богодухівського району         Харківської області

  ступінь (початкова освіта)) (1,3-4 класи) на 2024/2025 навчальний рік розроблена на виконання Закону України «Про освіту»,  Державного стандарту початкової освіти та відповідно до Типової освітньої програми для 1-2-х класів закладів загальної середньої освіти, розробленою Савченко О.Я., затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від                                      12 серпня 2022 року №743 та до Типової освітньої програми для 3-4-х класів закладів загальної середньої освіти, розробленою Савченко О.Я., затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 12 серпня 2022 року №743.

Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін.

Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 1-го класу                                   КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія» складає   700 годин/навчальний рік, для                          3-4 -х класів - 805 годин/навчальний рік.

Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у Річному навчальному плані КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія»  на 2024/2025 навчальний рік.

          Розподіл навчальних годин за темами, розділами, вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у програмі.

Для учнів 1,3-4-х класів Річний навчальний план складений відповідно до              Типового навчального плану.

Варіативна складова Річного навчального плану визначалася, враховуючи особливості організації освітнього процесу КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія»  та індивідуальних освітніх потреб учнів, особливості регіону, рівень навчально-методичного та кадрового забезпечення закладу.

Години варіативної складової Річного навчального плану, враховуючи побажання учнів та їхніх батьків (протокол загальношкільних батьківських зборів від _______2024 року № __,  протокол засідання педагогічної ради від ________ 2024 року №___) використовується на проведення індивідуальних консультацій.

Повноцінність початкової освіти забезпечується реалізацією як інваріантного, так і варіативного складників, які в обов’язковому порядку фінансуються з бюджету.

          У програмі визначено вимоги до конкретних очікуваних результатів навчання; коротко вказано відповідний зміст кожного навчального предмета чи інтегрованого курсу.

Програму побудовано із врахуванням таких принципів:

-дитиноцентрованості і природовідповідності;

-узгодження цілей, змісту і очікуваних результатів навчання;

-науковості, доступності і практичної спрямованості змісту;

-наступності і перспективності навчання;

-логічної послідовності і достатності засвоєння учнями предметних компетентностей;

-можливостей реалізації змісту освіти через предмети або інтегровані курси;

-взаємопов’язаного формування ключових і предметних компетентностей;

-творчого використання вчителем програми залежно від умов навчання;

-адаптації до індивідуальних особливостей, інтелектуальних і фізичних можливостей, потреб та інтересів дітей.

Зміст програми має потенціал для формування в учнів таких ключових компетентностей:

-здатність спілкуватися рідною ( у разі відмінності від державної) та однією з іноземних мов;

-математична;

-компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;

-інноваційність;

-екологічна;

-інформаційно-комунікаційна;

-здатність до навчання впродовж життя;

-громадські та соціальні компетентності;

-культурна;

-підприємливість та фінансова грамотність;

та наскрізних умінь: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення. Здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.

          Враховуючи інтегрований характер компетентності, у процесі реалізації Освітньої програми використовуються внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки, які сприяють цілісності результатів початкової освіти та переносу умінь у нові ситуації.

Вимоги до дітей, які розпочинають навчання у початковій школі, мають враховувати досягнення попереднього етапу їхнього розвитку.

Період початку навчання дитини у школі визначається цілісною зміною її особистості, готовністю до нової соціальної ситуації розвитку. Пріоритетом цього процесу є формування і розвиток базових особистісних якостей дітей: спостережливості, допитливості, довільності поведінки, міжособистісної позитивної комунікації, відповідальності, діяльнісного і різнобічного освоєння навколишньої дійсності та ін. Потенційно це виявляється у певному рівні готовності дитини до систематичного навчання – фізичної, соціальної, емоційно-ціннісної, пізнавальної, мовленнєвої, творчої.

Зберігаючи наступність із дошкільним періодом дитинства, початкова школа забезпечує подальше становлення особистості дитини, її фізичний, інтелектуальний, соціальний розвиток; формує здатність до творчого самовираження, критичного мислення, виховує ціннісне ставлення до держави, рідного краю, української культури, пошанування своєї гідності ті інших людей, збереження здоров’я. 

Контроль і оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється на  суб’єкт-суб’єктних засадах, що передбачає систематичне відстеження індивідуального розвитку учнів у процесі навчання. За цих умов контрольно-оцінювальна діяльність набуває для учнів формувального характеру. Контроль спрямований на пошук ефективних шляхів поступу кожного учня у навчанні, а визначення особистих результатів учнів не передбачає порівняння із досягненнями інших і не підлягає статистичному обліку з боку адміністративних органів.

Упродовж навчання у 1, 3-4 класах учні опановують способи самоконтролю, саморефлексії і самооцінювання, що сприяє стимулюванню відповідальності, розвитку інтересу, своєчасному виявленню прогалин і корекції у знаннях, уміннях, навичках.

          Навчальні досягнення учнів 1-го, 3-4-х класів підлягають формувальному (вербальному) оцінюванню.

Формувальне оцінювання має на меті: підтримати навчальний розвиток учнів; вибудовувати індивідуальну траєкторію розвитку дитини; діагностувати досягнення на кожному з етапів процесу навчання; своєчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню; аналізувати хід реалізації навчальної програми і методів навчання відповідно до індивідуальних потреб дитини; мотивувати прагнення здобути максимально можливі результати; виховувати ціннісні якості особливості, бажання навчатися, переконання у власних можливостях і здібностях.

З метою виконання вимог Державного стандарту Річний навчальний план КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія» містить усі предмети інваріантної складової, передбачені обраними варіантами навчальних планів Типової освітньої програми.

Гранична наповнюваність класів та тривалість уроків встановлена відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту», а саме:

  • наповнюваність класів школи не може перевищувати 30 учнів;
  • у разі меншої кількості учнів у класі, ніж 5, заняття проводяться за індивідуальною формами навчання;
  • школа може забезпечувати здобуття початкової освіти дітьми (незалежно від їх кількості) одного або різного віку, які можуть бути об’єднані в один чи різні класи. У такому разі освітній процес може організовуватися одним або кількома вчителями, або в будь-якій іншій формі, яка буде найбільш зручною та доцільною для забезпечення здобуття дітьми початкової освіти відповідно до стандарту освіти;
  • у закладі установлюється п’ятиденний робочий тиждень з двома вихідними днями;
  • початок занять о 8 год 30 хв;
  • тривалість уроків становить   у 1-у класі – 35 хвилин, 3-4-х класах – 40 хвилин.
  • тривалість великих перерв між уроками встановлюється з урахуванням потреби в організації активного відпочинку і харчування учнів: дві великі перерви після другого та третього уроків – 20 хвилин, тривалість решти перерв – по 10 хвилин.

          Вимоги до осіб, які можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти.

Початкова  освіта здобувається, як правило, з шести років (відповідно до Закону України «Про освіту»).

Перелік освітніх галузей.

Освітню програму укладено за такими освітніми галузями:

Мовно-літературна

Іншомовна

Математична

Я досліджую світ (природнича, громадянська й історична, соціальна, здоров᾽язбережувальна)

Технологічна

Інформатична

Мистецька

Фізкультурна

Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у відповідних навчальних програмах.

Рекомендовані форми організації освітнього процесу.

Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку:

формування компетентностей;

розвитку компетентностей;

перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей;

корекції основних компетентностей;

комбінований урок.

Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих предметів за умови виконання державних вимог Державного стандарту та окремих предметів протягом навчального року.

Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.

Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти.

Система внутрішнього забезпечення якості складається з наступних компонентів:

кадрове забезпечення освітньої діяльності;

навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності;

матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;

якість проведення навчальних занять;

моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей).

Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:

оновлення методичної бази освітньої діяльності;

контроль за виконанням навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок учнів, розробка рекомендацій щодо їх покращення;

моніторинг та оптимізація соціально-психологічного середовища закладу освіти;

створення необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.

Освітня програма закладу передбачає досягнення учнями результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом.

Освітня програма закладу початкової освіти, сформована на основі Типової освітньої програми, не потребує окремого затвердження центральним органом забезпечення якості освіти. Її схвалює педагогічна рада закладу освіти та затверджує його директор. Окрім освітніх компонентів для вільного вибору учнями, які є обов’язковими, за рішенням закладу вона може містити інші компоненти, зокрема корекційно-розвитковий складник для осіб з особливими освітніми потребами.

Освітня програма закладу освіти та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою, оприлюднюються на веб-сайті закладу освіти (у разі його відсутності – на веб-сайті його засновника).

На основі освітньої програми закладу освіти, цей заклад складає та затверджує Річний навчальний план закладу освіти, що конкретизує організацію освітнього процесу.

 

 

 

 

 

 

 

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА

Комунального закладу «Сазоно-Баланівська гімназія»                                          Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області

 

ІІ ступінь (базова  середня освіта) (5-7класи)

на 2024/2025 навчальний рік

 

Загальні положення освітньої програми

КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія»

 

 

У 2022/2023 навчальному році почалося поетапне впровадження нового Державного стандарту базової середньої  освіти, відповідно учні 5-7 класів переходять на нову модель навчання, що забезпечить всебічний розвиток кожної дитини,  виховання і самореалізацію особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має  прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору, відповідальності,  трудової діяльності та громадянської активності. Досягнення цієї мети забезпечуватиметься шляхом формування ключових  компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності. Спільними для всіх компетентностей  виділяють такі вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне  мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями,  оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.

Освітня програма базової середньої освіти (5-7 класи НУШ), що реалізується в закладі, спрямована на формування   сучасної наукової картини світу; виховання працьовитості, любові до природи; розвиток в учнів національної  самосвідомості; формування людини та громадянина, який прагне вдосконалення та перетворення суспільства; інтеграцію  особистості в систему світової та національної культури; рішення задач, формування загальної культури особистості,  адаптації особистості до життя в суспільстві; виховання громадянськості, поваги до прав і свобод людини, поваги до  культурних традицій та особливостей інших народів в умовах багатонаціональної держави; створення основи для  усвідомленого відповідального вибору та наступного освоєння професійних освітніх програм; формування потреби учнів до  самоосвіти, саморозвитку, самовдосконалення тощо.

Освітня діяльність у гімназії здійснюється на засадах академічної, організаційної, фінансової та кадрової автономії. 

З урахуванням поетапного переходу закладів освіти на здійснення діяльності за новим Державним стандартом   освітня програма базової середньої освіти (5-7 класи НУШ) КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія » розроблена відповідно  основних вимог Конституції України, на виконання законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту»,  Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 року  №898 «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти» (впроваджується з 01.09.2022 - для 5-х  класів, з 01.09.2023 - для 5-6-х класів, з 01.09.2024 - для 5-7-х класів, з 01.09.2025 - для 5-8-х класів, з 01.09.2026 - для 5-9-х  класів), Концепції «Нова українська школа», схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 року  №988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова  українська школа» на період до 2029 року», розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 року №903-р «Про  затвердження плану заходів на 2017-2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері  реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» (зі змінами); з урахуванням закону України від 15.03.2022  «Про внесення змін до деяких законів України щодо державних гарантій в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або  надзвичайного стану», Указів Президента України від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні», від 17.05.2022  «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», відповідно наказів МОН України від 13.07.2021 № 795 «Про надання грифа «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» модельним навчальним програмам для закладів загальної  середньої освіти», від 01.04.2022 №289 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних  досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти», від  19.02.2021 №235 «Про затвердження типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти».

Дана освітня програма відповідає: структурі Типової освітньої програми та визначеним нею вимогам до осіб, які можуть  розпочати навчання за освітньою програмою КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія». 

Мета освітньої програми базової середньої освіти (5-7 класи НУШ) закладу - реалізація предметного і надпредметного змісту  навчання, що забезпечує розвиток здібностей дитини, становлення її як повноцінної, соціально активної, конкурентноздатної  особистості, яка володіє ключовими компетентностями (вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися рідною  (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компетентності у галузі природничих  наук, техніки і технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність;  навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності,  прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей; культурна компетентність;  підприємливість та фінансова грамотність); забезпечення діяльнісної спрямованості навчання, яке передбачає постійне  включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практичну його  спрямованість; реалізацію в освітньому процесі міжпредметних і внутрішньо предметних зв’язків; наскрізних ліній, що є  засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, окремих предметів та предметних циклів;  зосередження педагогічного колективу на цілеспрямованості, системності і єдності діяльності в змісті освіти.

Відповідно до частини третьої статті 11 Закону України «Про повну загальну середню освіту» освітня програма базової  середньої освіти (5-7 класи НУШ) визначає:

- загальний обсяг навчального навантаження в межах адаптаційного циклу базової середньої освіти, його розподіл між освітніми галузями.

- вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за освітньою програмою;

- навчальний план з визначеним переліком предметів та інтегрованих курсів та закріпленим за цими предметами/  інтегрованими курсами тижневим навчальним навантаженням;

- перелік модельних навчальних програм, що використовуються закладом в освітньому процесі у 5-7 класах;

 - опис форм організації освітнього процесу;

- опис інструментарію оцінювання;

- очікувані результати навчання.

 Напрямки реалізації мети і завдань освітньої програми

 Зберігаючи наступність із початковою школою учителями закладу забезпечується подальше становлення особистості  дитини, її фізичний, інтелектуальний, соціальний розвиток; формується здатність до творчого самовираження, критичного  мислення, виховується ціннісне ставлення до держави, рідного краю, української культури й шанування своєї гідності та  інших людей, збереження здоров’я.

Зміст освітньої програми   грунтується на компетентнісному підході до навчання і передбачає  активне конструювання знань та формування умінь, уявлень здобувачів освіти через досвід практичної діяльності, що  забезпечує формування в учнів 5-6-х класів ключових компетентностей, зазначених у статті 12 Закону України «Про освіту».

Досягнення мети базової середньої освіти в закладі забезпечується через формування ключових компетентностей,  необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності, наскрізні вміння та досягнення учнями 5-6-х класів вимог  до обов’язкових результатів навчання у відповідній освітній галузі, визначених Державним стандартом базової середньої  освіти.

Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів 5-6 класів визначено на основі компетентнісного підходу. Реалізація мети базової середньої освіти в закладі ґрунтується на таких ціннісних орієнтирах, як:

повага до особистості учня та визнання пріоритету його інтересів, досвіду, власного вибору, прагнень,  ставлення у визначенні мети та організації освітнього процесу, підтримка пізнавального інтересу та  наполегливості;

забезпечення рівного доступу кожного учня до освіти без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього  процесу;

дотримання принципів академічної доброчесності у взаємодії учасників освітнього процесу та організації всіх  видів навчальної діяльності;

становлення вільної особистості учня, підтримка його самостійності, підприємливості та ініціативності,  розвиток критичного мислення та впевненості в собі; 

формування культури здорового способу життя учня, створення умов для забезпечення його гармонійного  фізичного та психічного розвитку, добробуту; 

створення освітнього середовища, в якому забезпечено атмосферу довіри, без будь-яких форм дискримінації  учасників освітнього процесу;

утвердження людської гідності, чесності, милосердя, доброти, справедливості, співпереживання, взаємоповаги

і взаємодопомоги, поваги до прав і свобод людини, здатності до конструктивної взаємодії учнів між собою та  з дорослими;

формування в учнів активної громадянської позиції, патріотизму, поваги до культурних цінностей  українського народу, його історико-культурного надбання і традицій, державної мови;

плекання в учнів любові до рідного краю, відповідального ставлення до довкілля.

Вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за цією освітньою програмою

Навчання  за освітньою програмою для 5-7-х класів Нової української школи можуть  розпочинати учні, які на момент зарахування (переведення) до закладу, що забезпечує здобуття відповідного рівня повної  загальної середньої освіти, досягли результатів навчання, визначених у Державному стандарті початкової освіти, що  підтверджено відповідним документом (свідоцтвом досягнень, свідоцтвом про здобуття початкової освіти).

Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти за інших умов.

           Відповідно до висновку комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини КЗ «Богодухівський інклюзивно-ресурсний центр Богодухівської районної ради Харківської області» в закладі освіти буде створений 5 клас з інклюзивною формою навчання.

Кількість навчальних годин на вивчення кожної освітньої галузі може збільшуватися до максимального показника з  урахуванням перерозподілу різниці між рекомендованою та мінімальною кількістю навчальних годин інших освітніх галузей. Керуючись показниками загальної кількості навчального навантаження, які вказані в таблиці №1 за галузями, визначено  обсяг фактичного річного навантаження для учнів 5-7-х класів (додаток 3).

Загальний обсяг навчального навантаження

Загальний обсяг навчального навантаження в освітній програмі закладу відповідає загальному обсягу навчального  навантаження, визначеному для цього типу освітнього закладу в Державному стандарті базової середньої освіти  (додаток 23) та Типовій освітній програмі для 5-9 класів . 

Загальний обсяг навчального навантаження учнів розподіляється між освітніми галузями, обов’язковими та  вибірковими освітніми компонентами і складає   для учнів 5-7-х класів  КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія» -  3395 годин/навчальний рік:

  • для 5-го класу – 1085 годин/навчальний рік,
  • для 6-го класу – 1190 годин/навчальний рік.
  • Для 7-го класу – 1120 годин/навчальний рік.

Кількість навчальних годин на вивчення кожної освітньої галузі може збільшуватися до максимального показника з  урахуванням перерозподілу різниці між рекомендованою та мінімальною кількістю навчальних годин інших освітніх галузей. Керуючись показниками загальної кількості навчального навантаження, які вказані в таблиці №1 за галузями, визначено  обсяг фактичного річного навантаження для учнів 5-х класів (додаток 3).

Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у Річному навчальному плані КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія» .

Річний навчальний план дає цілісне уявлення про зміст і структуру другого рівня освіти, встановлює погодинне співвідношення між окремими предметами за роками навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів. Річний навчальний план передбачає реалізацію освітніх галузей Базового навчального плану Державного стандарту через окремі предмети. Він охоплює інваріантну складову, сформовану на державному рівні та варіативну складову.

      Для учнів 5-7-х класів Річний навчальний план складений відповідно до додатку 3  Типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти,  «Типовий навчальний план для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою», затвердженої наказом МОН України від 19.02.2021р. № 235 (із змінами, внесеними наказом

Міністерства освіти і науки України від 09.08.2024 №1120)

Варіативність змісту базової середньої освіти реалізується також через запровадження в навчальних програмах резервного часу, що створює простір для задоволення освітніх потреб учнів, вирівнювання їх досягнень, розвитку наскрізних умінь тощо.

Повноцінність базової середньої освіти забезпечується реалізацією як інваріантної, так і варіативної складових, які в обов’язковому порядку фінансуються з бюджету.

З метою виконання вимог Державного стандарту Річний навчальний план КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія»  містить усі предмети інваріантної складової, передбачені обраними варіантами навчальних планів Типової освітньої програми.

Збереження здоров’я дітей належить до головних завдань школи. Тому формування навичок здорового способу життя та безпечної поведінки здійснюється не лише в рамках предметів «Фізична культура», інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» та «Основи здоров'я», а інтегрується у змісті всіх предметів інваріантної та варіативної складових навчального плану школи.

Змістове наповнення предмета «Фізична культура» сформовано з варіативних модулів відповідно до статево-вікових особливостей учнів, їх інтересів, матеріально-технічної бази закладу, кадрового забезпечення, регіональних та народних традицій, а саме:

          Варіативні модулі з «Фізичної культури» реалізуються за наступними програмами:

ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА

Класи

Варіативні модулі

5

Дитяча легка атлетика, бадмінтон, баскетбол 3х3, аеробіка, шашки, фітнес-йога, настільний теніс, рятувальне багатоборство

6

Дитяча легка атлетика, доджбол, городки, рятувальне багатоборство, дарте, аеробіка, регбі-5, настільний теніс, ушу

7

  Алтимат (фризюі), футбол, волейбол, баскетбол, велоспорт, регбі – 5, рухливі ігри, лижна підготовка, настільний теніс, дитяча легка атлетика, доджбол, корфбол, петанк, стрітбол

Варіативні модулі з   «Технології» реалізуються за наступними модулями:

Технології

Класи

Варіативні модулі

5

1. Втілення задуму в готовий продукт за алгоритмом проєктно-технологічної діяльності.

- Рамка для фотографії

2. Творче застосування традиційних і сучасних технологій декоративно-ужиткового мистецтва.

- Торбинка для дрібничок

- Декоративні квіти

- Виготовлення ляльки-оберега “На щастя”

3. Ефективне використання техніки і матеріалів без заподіяння шкоди навколишньому середовищу.

- Виготовлення м’якої пласкої іграшки

4. Турбота про власний побут, задоволення власних потреб і потреб інших осіб

- Флораріум.

- Гарячі бутерброди

6

1. Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки

- Об’ємна м’яка іграшка

- Декоративні квіти

- Прикраса з ниток

- Ялинкова прикраса

- Листівка

- Органайзер для рукоділля

2. Технологія побутової діяльності та самообслуговування

- «Охайне житло»,

- «Здоров’я та краса мого волосся»

7

1. Від задуму до готового продукту за алгоритмом проєктування.

  • Сімейний проєкт. Виготовлення еко-сумки.
  • Соціальний проєкт. Волонтерство.

  2. Творче застосування традиційних і сучасних технологій декоративно- ужиткового мистецтва.

  • Сувеніри і обереги (два варіанти)

 3. Ефективне використання техніки і матеріалів без

заподіяння шкоди навколишньому середовищу.

  • Годівниця для пташок
  •  Вироби з пластикової тари.

  4. Турбота про власний побут, задоволення власних потреб і потреб інших осіб.

  •  Кімнатні, садові рослини.
  •  Кулінарні вироби

 

Варіативна складова Річного навчального плану визначалася, враховуючи особливості організації освітнього процесу КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія»  та індивідуальних освітніх потреб учнів, особливості регіону, рівень навчально-методичного та кадрового забезпечення закладу.

Варіативна складова Річного навчального плану використовується на:

запровадження факультативів, курсів за вибором світоглядного спрямування;

індивідуальні заняття.

Години варіативної складової Річного навчального плану, враховуючи побажання учнів та їхніх батьків (протокол загальношкільних батьківських зборів _______ року №__,  протокол засідання педагогічної ради від                        _________року №__), розподілені таким чином:

- з метою реалізації вимог освітньої галузі «Мови і літератури» Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, формування в учнів мовленнєвої культури, комунікативної компетентності, гуманістичного світогляду, національної свідомості, високої моралі, активної громадянської позиції, естетичних смаків і ціннісних орієнтацій у межах гранично допустимого навантаження, з урахуванням інтересів та потреб учнів   у   5-6-х класах відводиться 1 година на індивідуальні заняття з української мови.

 Модельна навчальна програма – документ, що визначає орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів  навчання учнів, зміст навчального предмета, інтегрованого курсу та види навчальної діяльності учнів, рекомендований для  використання в освітньому процесі в порядку, визначеному законодавством. Модельні навчальні програми спрямовані  насамперед на реалізацію вимог Державного стандарту базової середньої освіти.

Враховуючи особливості та потреби учнів закладу в досягненні обов’язкових результатів навчання, потенціал  педагогічного колективу, ресурсне забезпечення закладу освіти, навчально-методичний супровід конкретних модельних  програм, наявність внутрішньогалузевих та міжгалузевих зв’язків між програмами різних предметів та курсів для реалізації  ключових компетентностей, варіативність програм для підтримки курсів у діапазоні від мінімальної до максимальної кількості  годин, педагогічний колектив навчального закладу буде використовувати в освітньому процесі  модельні програми (перелік програм додається).

Перелік освітніх галузей:

мовно-літературна, 

математична, 

природнича, 

технологічна, 

інформатична,

соціальна і здоров’язбережувальна, 

громадянська та історична,

            мистецька, 

            фізична культура.

 

Опис форм освітнього процесу

Освітній процес організовується в безпечному освітньому середовищі та здійснюється з урахуванням вікових  особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, їхніх освітніх потреб. Безпечне освітнє середовище забезпечує:

наявність безпечних умов навчання та праці;

комфортну міжособистісну взаємодію, сприяючи емоційному благополуччю учнів, педагогів та батьків;

відсутність будь-яких проявів насильства та наявність достатніх ресурсів для їх запобігання;

дотримання прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього  процесу.

Оцінювання навчальних досягнень учнів

Система оцінювання має на меті допомогти вчителеві конкретизувати навчальні досягнення учнів і надати необхідні  інструменти для впровадження об’єктивного оцінювання результатів навчання.

В оцінюванні навчальних досягнень учнів важливо розрізняти поточне формувальне оцінювання (оцінювання для  навчання) та підсумкове оцінювання (семестрове, річне). Поточне формувальне оцінювання здійснюється з метою допомогти  учням усвідомити способи досягнення кращих результатів навчання. Підсумкове оцінювання здійснюється з метою отримання  даних про рівень досягнення учнями результатів навчання після завершення освітньої програми або окремих освітніх  компонентів.

Поточне формувальне оцінювання здійснюється системно в процесі навчання на основі такого алгоритму діяльності  вчителя:

формулювання об’єктивних і зрозумілих для учнів навчальних цілей на певний період (заняття, тиждень, період,  відведений для вивчення теми, тощо). Основою для вироблення навчальних цілей є очікувані результати навчання, передбачені  відповідною навчальною програмою, та критерії оцінювання;

інформування учнів про критерії оцінювання, за якими буде визначено рівень їхніх навчальних досягнень на кінець  навчального семестру та року;

надання учням зворотного зв’язку щодо їхніх навчальних досягнень відповідно до визначених цілей. Зворотний зв’язок  має бути зрозумілим і чітким, доброзичливим і своєчасним;

створення умов для формування вміння учнів аналізувати власну навальну діяльність (рефлексія); корегування освітнього процесу з урахуванням результатів оцінювання та навчальних потреб.  У формувальному оцінюванні, зокрема для самооцінювання та взаємооцінювання зручно використовувати  інструменти з орієнтованого переліку, наведеного в Додатку [1].

 Оцінюванню підлягають результати навчання з навчальних предметів, інтегрованих курсів обов’язкового освітнього  компонента навчального плану. 

Оцінювання результатів навчання учнів має бути зорієнтованим на ключові компетентності і наскрізні вміння та вимоги  до обов’язкових результатів навчання у відповідній освітній галузі, визначені Державним стандартом. Встановлення відповідності між вимогами до результатів навчання учнів, визначеними Державним стандартом, та  показниками їх вимірювання здійснюється відповідно до системи та загальних критеріїв оцінювання результатів навчання  учнів, визначених Міністерством освіти і науки України.

Підсумковому оцінюванню (семестровому, річному) підлягають результати навчання з навчальних предметів,  інтегрованих курсів обов’язкового освітнього компонента навчального плану.

Семестрове оцінювання здійснюється з урахуванням різних видів навчальної діяльності, які мали місце протягом  семестру, та динаміки особистих навчальних досягнень учня.

Річне оцінювання здійснюється на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок. Річна оцінка не обов’язково  є середнім арифметичним від оцінок І та ІІ семестрів. Для визначення річної оцінки потрібно врахувати динаміку особистих  досягнень учня протягом року.

Семестрова та річна оцінки можуть підлягати коригуванню. Відповідно до п.3.2. Інструкції з ведення класного журналу  5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від  03.06.2008 № 496, у триденний термін після виставлення семестрової оцінки батьки (особи, які їх заміняють) учнів, які виявили  бажання підвищити результати семестрового оцінювання або не були атестовані, звертаються до керівника закладу освіти із  заявою про проведення відповідного оцінювання, у якій пояснююють причину та необхідність його проведення.

Наказом керівника закладу створюють комісію та затверджують графік і порядок проведення оцінювання. Члени комісії  готують завдання, що погоджує педагогічна рада навчального закладу. Комісія ухвалює рішення щодо його результатів та  складає протокол. Рішення цієї комісії є остаточним, при цьому скоригована семестрова оцінка не може бути нижчою за  семестрову. У разі, якщо учневі не вдалося підвищити результат, запис у колонку «Скоригована» у класному журналі не  робиться. За результатами оцінювання керівник закладу освіти видає відповідний наказ.

Коригування річної оцінки здійснюється шляхом коригування семестрової оцінки за І та/або ІІ семестр відповідно до п.п  9-10 Порядку переведення учнів закладу загальної середньої освіти до наступного класу, затвердженого наказом Міністерства  освіти і науки України від 14.07.2015 № 762 (зі змінами).

Оцінка результатів навчання є конфіденційною інформацією, яку повідомляють лише учневі, його батькам (іншим  законним представникам).

Відомості, отримані під час підсумкового та, у разі застосування, проміжного оцінювання результатів навчання,  застосовують у формувальному оцінюванні, зокрема для вироблення навчальних цілей на наступний період, визначення  труднощів, що постали перед учнем та коригування освітнього процесу.

Критерії та шкала оцінювання

Оцінювання має бути зорієнтованим на визначені Державним стандартом базової середньої освіти ключові  компетентності та наскрізні вміння й передбачені навчальною програмою очікувані результати навчання для відповідного  періоду освітнього процесу. Враховуючи ці вимоги, для оцінювання навчальних досягнень учнів доцільно керуватися такими  категоріями критеріїв:

- розв’язання проблем і виконання практичних завдань із застосуванням знань, що охоплюються навчальним матеріалом; - комунікація (тому числі з використанням інформаційно-комунікаційних технологій);

- планування й здійснення навчального пошуку, робота з текстовою і графічною інформацією;

- рефлексія власної навчально-пізнавальної діяльності.

Під час оцінювання навчальних досягнень важливо враховувати дотримання учнями принципів доброчесності, а саме:  вияв поваги до інших осіб, їхніх прав і свобод, дбайливе ставлення до ресурсів і довкілля, дотримання принципів академічної  доброчесності. У разі порушення учнем / ученицею принципів доброчесності під час певного виду навчальної діяльності,  учитель може прийняти рішення не оцінювати результат такої навчальної діяльності.

Для визначення рівня досягнення учнями результатів навчання можна застосовувати Орієнтовну рамку оцінювання  навчальних досягнень здобувачів базової середньої освіти (Додаток 2).

У даній Орієнтовній рамці оцінювання навчальних досягнень навчальні досягнення учнів характеризують за чотирма  рівнями: початковий, середній, достатній, високий. 

 Відповідно до рішення педагогічної ради   для забезпечення наступності між підходами до оцінювання  результатів навчання здобувачів початкової та базової середньої освіти прийнято рішення про  адаптаційний період на два місяці та супроводжуватись вербальною характеристикою з орієнтацією на досягнення учня / учениці  (а не на помилки або невдачі). Після адаптаційного періоду заклад освіти буде здійснювати оцінювання за 12 –бальною шкалою.      Якщо рівень результатів навчання учня / учениці визначити неможливо через тривалу відсутність учня/учениці, у  класному журналі та свідоцтві досягнень робиться запис «(н/а)» (не атестований(а)).

 

Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти.

Система внутрішнього забезпечення якості складається з наступних компонентів:

кадрове забезпечення освітньої діяльності;

навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності;

матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;

якість проведення навчальних занять;

моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей).

Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:

оновлення методичної бази освітньої діяльності;

контроль за виконанням навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок учнів, розробка рекомендацій щодо їх покращення;

моніторинг та оптимізація соціально-психологічного середовища закладу освіти;

створення необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.

Освітня програма закладу передбачає досягнення учнями результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом.

Освітня програма закладу базової середньої освіти, сформована на основі Типової освітньої програми, не потребує окремого затвердження центральним органом забезпечення якості освіти. Її схвалює педагогічна рада закладу освіти та затверджує його директор. Окрім освітніх компонентів для вільного вибору учнями, які є обов’язковими, за рішенням закладу вона може містити інші компоненти, зокрема корекційно-розвитковий складник для осіб з особливими освітніми потребами.

Освітня програма закладу освіти та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою, оприлюднюються на веб-сайті закладу освіти (у разі його відсутності – на веб-сайті його засновника).

На основі освітньої програми закладу освіти, цей заклад складає та затверджує Річний навчальний план закладу освіти, що конкретизує організацію освітнього процесу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА

Комунального закладу «Сазоно-Баланівська гімназія»                                    Богодухівської міської ради Богодухівського району                                             Харківської області

ІІ ступінь (базова середня освіта) (8-9 класи)

на 2024/2025 навчальний рік

 

Загальні положення освітньої програми

КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія»

 

          Освітня програма Комунального закладу «Сазоно-Баланівська гімназія» Богодухівської  міської  ради    Богодухівського   району      Харківської області

 І ступінь (базова середня освіта)) на 2024/2025 навчальний рік розроблена на виконання Закону України «Про освіту»,  постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року №1392 «Про затвердження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти» та відповідно до Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня, затвердженої  наказом Міністерства освіти і науки України від 20 квітня                    2018 року  №405. 

Освітня програма окреслює рекомендовані підходи до планування й організації КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія» єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти (далі – Державний стандарт).

Освітня програма визначає:

загальний обсяг навчального навантаження, орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки окремих предметів, факультативів, курсів за вибором, індивідуальних занять, зокрема їх інтеграції, а також логічної послідовності їх вивчення, які подані в навчальному плані (таблиці 1-17);

очікувані результати навчання учнів подані в рамках навчальних програм, перелік яких наведено в таблиці 18; пропонований зміст навчальних програм, які мають гриф «Затверджено Міністерством освіти і науки України», розміщено на офіційному веб-сайті МОН);

рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;

вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за цією освітньою програмою.

         Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін.

Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 8-9-х класів                        КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія»  складає 2450 годин/навчальний рік:

  • для 8-го класу – 1225 годин/навчальний рік,
  • для 9-го класу – 1225 годин/навчальний рік.

Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у Річному навчальному плані КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія» .

Річний навчальний план дає цілісне уявлення про зміст і структуру другого рівня освіти, встановлює погодинне співвідношення між окремими предметами за роками навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів. Річний навчальний план передбачає реалізацію освітніх галузей Базового навчального плану Державного стандарту через окремі предмети. Він охоплює інваріантну складову, сформовану на державному рівні та варіативну складову.

Для учнів 8-9-х класів Річний навчальний план складений відповідно до таблиці 1 до Типової освітньої програми «Навчальний план закладів загальної середньої освіти з українською мовою навчання».

Варіативна складова Річного навчального плану визначалася, враховуючи особливості організації освітнього процесу КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія»  та індивідуальних освітніх потреб учнів, особливості регіону, рівень навчально-методичного та кадрового забезпечення закладу.

Варіативна складова Річного навчального плану використовується на:

запровадження факультативів, курсів за вибором світоглядного спрямування;

індивідуальні заняття.

Години варіативної складової Річного навчального плану, враховуючи побажання учнів та їхніх батьків (протокол загальношкільних батьківських зборів 28 серпня 2023 року №1,  протокол засідання педагогічної ради від                    11 серпня 2023 року №1), розподілені таким чином:

          - з метою поглиблення пізнавального інтересу учнів до рідного краю як складової України, подальшого розвитку краєзнавчого руху на Харківщині, виховання в учнівської молоді поваги і шанобливого ставлення до історико-культурної спадщини рідного краю за рахунок годин варіативної складової у         8-9-х класах відводиться по 1 годині на вивчення курсу «Харківщинознавство»;

           - з метою  поглиблення пізнавального інтересу учнів  до математики як невід’ємної складової загальної культури людини, необхідної умови її повноцінного життя в сучасному суспільстві на основі ознайомлення з ідеями і методами математики як універсальної мови науки і техніки; використання математичних знань і вмінь під час вивчення інших навчальних предметів з урахуванням інтересів та потреб учнів у 8-9 класах відводиться по 1 годині на індивідуальні заняття з математики;

         - з метою систематизування знань про Україну, українців, українську історію, український культуротворчий та державотворчий досвід у                              8-9-х класах відводиться по 1 годині на вивчення курсу «Українознавство».

Варіативність змісту базової середньої освіти реалізується також через запровадження в навчальних програмах резервного часу, що створює простір для задоволення освітніх потреб учнів, вирівнювання їх досягнень, розвитку наскрізних умінь тощо.

Повноцінність базової середньої освіти забезпечується реалізацією як інваріантної, так і варіативної складових, які в обов’язковому порядку фінансуються з бюджету.

З метою виконання вимог Державного стандарту Річний навчальний план КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія»  містить усі предмети інваріантної складової, передбачені обраними варіантами навчальних планів Типової освітньої програми.

Збереження здоров’я дітей належить до головних завдань школи. Тому формування навичок здорового способу життя та безпечної поведінки здійснюється не лише в рамках предметів «Фізична культура», інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» та «Основи здоров'я», а інтегрується у змісті всіх предметів інваріантної та варіативної складових навчального плану школи.

Змістове наповнення предмета «Фізична культура» сформовано з варіативних модулів відповідно до статево-вікових особливостей учнів, їх інтересів, матеріально-технічної бази закладу, кадрового забезпечення, регіональних та народних традицій, а саме:

- 8 клас: футбол, гімнастика, легка атлетика,  баскетбол,  волейбол;

- 9 клас: футбол, гімнастика, легка атлетика,  баскетбол,  волейбол.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» години фізичної культури не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів.

Змістове наповнення предмета    «Трудове навчання» сформовано з варіативних модулів відповідно до статево-вікових особливостей учнів, їх інтересів, матеріально-технічної бази закладу, кадрового забезпечення, регіональних та народних традицій, а саме:

                              Трудове навчання           

Класи

Варіативні модулі

8

 1.Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки

- Текстильна лялька

- Декоративний вінок

- Органайзер.

- Килимок на стілець

2. Технологія побутової діяльності та самообслуговування

 - «Моя зачіска»

      - «Мій одяг — мій імідж»

9

 1.Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки

    - Вироби для власних потреб

    - Нове життя старим речам

2. Технологія побутової діяльності та самообслуговування

    - «Мій власний стиль»

 

Для недопущення перевантаження учнів необхідно враховувати їх навчання в закладах освіти іншого типу (художніх, музичних, спортивних школах тощо). За рішенням педагогічної ради при оцінюванні учнів дозволяється враховувати результати їх навчання з відповідних предметів (музика, фізична культура та ін.) у позашкільних закладах.

Гранична наповнюваність класів та тривалість уроків встановлена відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту», а саме:

  • наповнюваність класів школи не може перевищувати 30 учнів;
  • у разі меншої кількості учнів у класі, ніж 5, заняття проводяться за індивідуальною формами навчання;
  • школа може забезпечувати здобуття початкової освіти дітьми (незалежно від їх кількості) одного або різного віку, які можуть бути об’єднані в один чи різні класи. У такому разі освітній процес може організовуватися одним або кількома вчителями, або в будь-якій іншій формі, яка буде найбільш зручною та доцільною для забезпечення здобуття дітьми початкової освіти відповідно до стандарту освіти;
  • у закладі установлюється п’ятиденний робочий тиждень з двома вихідними днями;
  • початок занять о 8 год 30 хв;
  • тривалість уроків становить у 5-9-х класах  - 45 хвилин.
  • тривалість великих перерв між уроками встановлюється з урахуванням потреби в організації активного відпочинку і харчування учнів: дві великі перерви після другого та третього уроків – 20 хвилин , тривалість решти перерв – по 10 хвилин.

Очікувані результати навчання здобувачів освіти.

Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено завдання, які має реалізувати вчитель/вчителька у рамках кожної освітньої галузі. Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей учнів.

 

№ з/п

Ключові компетентності

Компоненти

1

Спілкування державною (і рідною — у разі відмінності) мовами

Уміння: ставити запитання і розпізнавати проблему; міркувати, робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах (у текстовій формі, таблицях, діаграмах, на графіках); розуміти, пояснювати і перетворювати тексти задач (усно і письмово), грамотно висловлюватися рідною мовою; доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих предметів, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень; уникнення невнормованих іншомовних запозичень у спілкуванні на тематику окремого предмета; поповнювати свій словниковий запас.

Ставлення: розуміння важливості чітких та лаконічних формулювань.

Навчальні ресурси: означення понять, формулювання властивостей, доведення правил, теорем

2

Спілкування іноземними мовами

Уміння: здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій, визначених чинною навчальною програмою; розуміти на слух зміст автентичних текстів; читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту; здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених завдань; використовувати у разі потреби невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів; ефективно взаємодіяти з іншими усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування.

Ставлення: критично оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб; висловлювати свої думки, почуття та ставлення; адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови та інших навчальних предметів, розглядаючи його як засіб усвідомленого оволодіння іноземною мовою; обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії відповідно до різних потреб; ефективно користуватися навчальними стратегіями для самостійного вивчення іноземних мов.

Навчальні ресурси: підручники, словники, довідкова література, мультимедійні засоби, адаптовані іншомовні тексти.

3

Математична компетентність

Уміння: оперувати текстовою та числовою інформацією; встановлювати відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо); розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту; будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач; використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях.

Ставлення: усвідомлення значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві, розвитку технологічного, економічного й оборонного потенціалу держави, успішного вивчення інших предметів.

Навчальні ресурси: розв’язування математичних задач, і обов’язково таких, що моделюють реальні життєві ситуації

4

Основні компетентності у природничих науках і технологіях

Уміння: розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі; будувати та досліджувати природні явища і процеси; послуговуватися технологічними пристроями.

Ставлення: усвідомлення важливості природничих наук як універсальної мови науки, техніки та технологій. Усвідомлення ролі наукових ідей в сучасних інформаційних технологіях

Навчальні ресурси: складання графіків та діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу

5

Інформаційно-цифрова компетентність

Уміння: структурувати дані; діяти за алгоритмом та складати алгоритми; визначати достатність даних для розв’язання задачі; використовувати різні знакові системи; знаходити інформацію та оцінювати її достовірність; доводити істинність тверджень.

Ставлення: критичне осмислення інформації та джерел її отримання; усвідомлення важливості інформаційних технологій для ефективного розв’язування математичних задач.

Навчальні ресурси: візуалізація даних, побудова графіків та діаграм за допомогою програмних засобів

6

Уміння вчитися впродовж життя

Уміння: визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети; організовувати та планувати свою навчальну діяльність; моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість.

Ставлення: усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь; зацікавленість у пізнанні світу; розуміння важливості вчитися впродовж життя; прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності.

Навчальні ресурси: моделювання власної освітньої траєкторії

7

Ініціативність і підприємливість

Уміння: генерувати нові ідеї, вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою вибору найкращого рішення; аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати; використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання життєвого завдання.

Ставлення: ініціативність, відповідальність, упевненість у собі; переконаність, що успіх команди – це й особистий успіх; позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших.

Навчальні ресурси: завдання підприємницького змісту (оптимізаційні задачі)

8

Соціальна і громадянська компетентності

Уміння: висловлювати власну думку, слухати і чути інших, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів; аргументувати та відстоювати свою позицію; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі; аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет; орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір, спираючись на різні дані.

Ставлення: ощадливість і поміркованість; рівне ставлення до інших незалежно від статків, соціального походження; відповідальність за спільну справу; налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків; повага до прав людини, активна позиція щодо боротьби із дискримінацією.

Навчальні ресурси: завдання соціального змісту

9

Обізнаність і самовираження у сфері культури

Уміння: грамотно і логічно висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики спілкування і взаємодії; враховувати художньо-естетичну складову при створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо).

Ставлення: культурна самоідентифікація, повага до культурного розмаїття у глобальному суспільстві; усвідомлення впливу окремого предмета на людську культуру та розвиток суспільства.

Навчальні ресурси: математичні моделі в різних видах мистецтва

10

Екологічна грамотність і здорове життя

Уміння: аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події в державі на основі різних даних; враховувати правові, етичні, екологічні і соціальні наслідки рішень; розпізнавати, як інтерпретації результатів вирішення проблем можуть бути використані для маніпулювання.

Ставлення: усвідомлення взаємозв’язку кожного окремого предмета та екології на основі різних даних; ощадне та бережливе відношення до природніх ресурсів, чистоти довкілля та дотримання санітарних норм побуту; розгляд порівняльної характеристики щодо вибору здорового способу життя; власна думка та позиція до зловживань алкоголю, нікотину тощо.

Навчальні ресурси: навчальні проекти, завдання соціально-економічного, екологічного змісту; задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового способу життя

Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватися відразу засобами усіх предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване на формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях. Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, окремих предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища. Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.

Навчання за наскрізними лініями реалізується насамперед через:

організацію навчального середовища — зміст та цілі наскрізних тем враховуються при формуванні духовного, соціального і фізичного середовища навчання;

окремі предмети — виходячи із наскрізних тем при вивченні предмета проводяться відповідні трактовки, приклади і методи навчання, реалізуються надпредметні, міжкласові та загальношкільні проекти. Роль окремих предметів при навчанні за наскрізними темами різна і залежить від цілей і змісту окремого предмета та від того, наскільки тісно той чи інший предметний цикл пов’язаний із конкретною наскрізною темою;

предмети за вибором;

роботу в проектах;

позакласну навчальну роботу і роботу гуртків.

 

Наскрізна лінія

Коротка характеристика

Екологічна безпека й сталий розвиток

Формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь.

Проблематика наскрізної лінії реалізується через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку навколишнього середовища і людини. Можливі уроки на відкритому повітрі.

Громадянська відповідальність

Сприятиме формуванню відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства. Ця наскрізна лінія освоюється в основному через колективну діяльність (дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо), яка поєднує окремі предмети між собою і розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.

Вивчення окремого предмета має викликати в учнів якомога більше позитивних емоцій, а її зміст — бути націленим на виховання порядності, старанності, систематичності, послідовності, посидючості і чесності. Приклад вчителя покликаний зіграти важливу роль у формуванні толерантного ставлення до товаришів, незалежно від рівня навчальних досягнень.

Здоров’я і безпека

Завданням наскрізної лінії є становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище.

Реалізується через завдання з реальними даними про безпеку і охорону здоров’я (текстові завдання, пов’язані з середовищем дорожнього руху, рухом пішоходів і транспортних засобів). Варто звернути увагу на проблеми, пов’язані із ризиками для життя і здоров’я. Вирішення проблем, знайдених з «ага-ефектом», пошук оптимальних методів вирішення і розв’язування задач тощо, здатні викликати в учнів чимало радісних емоцій.

Підприємливість і фінансова грамотність

Наскрізна лінія націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння учнями практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо).

Ця наскрізна лінія пов’язана з розв’язуванням практичних завдань щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до природних ресурсів.

 

Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати виникнення факту із практичної ситуації, а й по можливості створювати умови для самостійного виведення нового знання, перевірці його на практиці і встановлення причинно-наслідкових зв’язків шляхом створення проблемних ситуацій, організації спостережень, дослідів та інших видів діяльності. Формуванню ключових компетентностей сприяє встановлення та реалізація в освітньому процесі міжпредметних і внутрішньопредметних зв’язків, а саме: змістово-інформаційних, операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування наукового світогляду. Учні набувають досвіду застосування знань на практиці та перенесення їх в нові ситуації.

Вимоги до осіб, які можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти.

Базова середня освіта здобувається, як правило, після здобуття початкової освіти.  

Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти за інших умов.

Перелік освітніх галузей.

Освітню програму укладено за такими освітніми галузями:

Мови і літератури

Суспільствознавство

Мистецтво

Математика

Природознавство

Технології

Здоров’я і фізична культура

Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у відповідних навчальних програмах.

Рекомендовані форми організації освітнього процесу.

Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку:

формування компетентностей;

розвитку компетентностей;

перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей;

корекції основних компетентностей;

комбінований урок.

Також формами організації освітнього процесу можуть бути екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари, конференції, форуми, спектаклі, брифінги, квести, інтерактивні уроки (уроки-суди, урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів іншими), інтегровані уроки, проблемний урок, відео-уроки тощо.

З метою засвоєння нового матеріалу та розвитку компетентностей крім уроку проводяться навчально-практичні заняття. Ця форма організації поєднує виконання різних практичних вправ, експериментальних робіт відповідно до змісту окремих предметів, менш регламентована й має акцент на більшій самостійності учнів в експериментальній та практичній діяльності. Досягнуті компетентності учні можуть застосувати на практичних заняттях і заняттях практикуму. Практичне заняття – це така форма організації, в якій учням надається можливість застосовувати отримані ними знання у практичній діяльності. Експериментальні завдання, передбачені змістом окремих предметів, виконуються на заняттях із практикуму (виконання експериментально-практичних робіт). Оглядова конференція (для 8-го класу) повинна передбачати обговорення ключових положень вивченого матеріалу, учнем розкриваються нові узагальнюючі підходи до його аналізу. Оглядова конференція може бути комплексною, тобто реалізувати міжпредметні зв’язки в узагальненні й систематизації навчального матеріалу. Оглядова екскурсія припускає цілеспрямоване ознайомлення учнів з об’єктами та спостереження процесів з метою відновити та систематизувати раніше отримані знання.

Функцію перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей виконує навчально-практичне заняття. Учні одержують конкретні завдання, з виконання яких звітують перед вчителем. Практичні заняття та заняття практикуму також можуть будуватися з метою реалізації контрольних функцій освітнього процесу. На цих заняттях учні самостійно виготовляють вироби, проводять виміри та звітують за виконану роботу.

Можливо проводити заняття в малих групах, бригадах і ланках (у тому числі робота учнів у парах змінного складу) за умови, що окремі учні виконують роботу бригадирів, консультантів, тобто тих, хто навчає малу групу.

Екскурсії в першу чергу покликані показати учням практичне застосування знань, отриманих при вивченні змісту окремих предметів (можливо поєднувати зі збором учнями по ходу екскурсії матеріалу для виконання визначених завдань).

Учні можуть самостійно знімати та монтувати відеофільми (під час відео-уроку) за умови самостійного розроблення сюжету фільму, підбору матеріалу, виконують самостійно розподілені ролі та аналізують виконану роботу.

Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих предметів за умови виконання державних вимог Державного стандарту та окремих предметів протягом навчального року.

Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.

Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти.

Система внутрішнього забезпечення якості складається з наступних компонентів:

кадрове забезпечення освітньої діяльності;

навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності;

матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;

якість проведення навчальних занять;

моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей).

Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:

оновлення методичної бази освітньої діяльності;

контроль за виконанням навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок учнів, розробка рекомендацій щодо їх покращення;

моніторинг та оптимізація соціально-психологічного середовища закладу освіти;

створення необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.

Освітня програма закладу передбачає досягнення учнями результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом.

Освітня програма закладу базової середньої освіти, сформована на основі Типової освітньої програми, не потребує окремого затвердження центральним органом забезпечення якості освіти. Її схвалює педагогічна рада закладу освіти та затверджує його директор. Окрім освітніх компонентів для вільного вибору учнями, які є обов’язковими, за рішенням закладу вона може містити інші компоненти, зокрема корекційно-розвитковий складник для осіб з особливими освітніми потребами.

Освітня програма закладу освіти та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою, оприлюднюються на веб-сайті закладу освіти (у разі його відсутності – на веб-сайті його засновника).

На основі освітньої програми закладу освіти, цей заклад складає та затверджує Річний навчальний план закладу освіти, що конкретизує організацію освітнього процесу.

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень