Стратегія розвитку закладу освіти
Час і батькам, і вчителям глибоко усвідомлювати, що ані школа без сім’ї, ані сім’я без школи не можуть упоратися з найтоншими, найскладнішими завданнями становлення людини.
Василь Сухомлинський
ВСТУП
Підготовка Стратегії розвитку Комунального закладу «Сазоно-Баланівська гімназія» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області на 2022 – 2026 роки зумовлена якісним оновленням змісту освіти, який полягає в необхідності привести її у відповідність із європейськими стандартами, потребами сучасного життя, запитами суспільства щодо якісної і доступної освіти.
Стратегія визначає основні шляхи розвитку закладу освіти. Вона скеровує педагогічних працівників до реалізації ціннісних пріоритетів особистості, задоволення освітніх потреб молоді, створення безпечного середовища. Стратегія розвитку школи спрямована в площину цінностей особистісного розвитку, варіативності й відкритості освітньої системи закладу, зумовлює модернізацію чинників, які впливають на якість освітнього процесу, змісту освіти, форм і методів навчання й виховання, системи контролю й оцінювання, управлінських рішень, взаємовідповідальності всіх учасників освітнього процесу. Стратегія є комплексом методичних, матеріально-технічних та управлінських розділів із визначенням шляхів їх реалізації. У ній максимально враховані потреби учнівського, педагогічного та батьківського колективів школи.
Характеристика діяльності закладу освіти
Комунальний заклад «Сазоно-Баланівська гімназія» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області.
Станом на січень 2022 року в школі навчаються 56 дітей.
Педагогічний колектив налічує 14 педагогів з вищою освітою. Освітні послуги надають:
старший учитель – 1, «спеціаліст вищої категорії» – 5, «спеціаліст першої категорії» – 5, «спеціаліст другої категорії» – 1, «спеціаліст» - 3.
Матеріально-технічне забезпечення закладу освіти:
- Кількість споруд, майстерень, допоміжних приміщень – 1 споруди, 8 класних кімнат, їдальня на 40 місць.
- Комп’ютерний клас – 1 класи, разом 14 персональних комп’ютерів
- Інтерактивна дошка – 4 штуки.
- Телевізори – 1 штук,
- Заклад освіти підключено до локальної мережі Інтернет.
- Забезпечено проточною холодною водою, водонагрівальним баком.
- Забезпечено внутрішнім туалетом.
Упродовж останніх років є позитивні зрушення в методичній роботі закладу:
-
- поглиблення знань з проблем навчання та виховання розвиток ініціативи та творчості на основі вивчення та впровадження ППД, нової моделі освітнього процесу, новаторських пошуків;
- реалізація принципів гуманізації освітнього процесу, диференціації та індивідуалізації навчання, ідей громадянської освіти, громадянського виховання на основі особистісно-орієнтованого підходу до учнів у
практичній роботі;
-
- надання адресної практичної допомоги вчителеві на діагностичній основі щодо вирішення актуальних проблем навчання та виховання;
- рівень знань, умінь та навичок (їх навчальні досягнення, рівень навченості);
- результативність участі учнів у предметних олімпіадах, конкурсі
МАН - Юніор, інших конкурсах, виставках, методичних заходах;
-
- моніторинг розвитку особистості, тобто дослідження розвитку особистості учня у порівнянні із «самим собою»;
- предметна та методична компетентність учителя.
В закладі набуває розвитку інклюзивна освіта, а саме проводиться
корекційно-розвиткова робота - соціально-побутове орієнтування, ритміка, розвиток мовлення, ігротерапія, розвиток пізнавальних процесів, корекція емоційного стану. Учень з особливими освітніми потребами має постійний психологічний супровід.
Також до послуг учнів закладу освіти: бібліотека, спортивна зала, ігрові майданчики для молодших школярів на шкільному подвір’ї.
Здобувачі освіти закладу – переможці та постійні учасники Всеукраїнських, обласних, виставок-конкурсів, спортивних змагань, акцій.
Постійно ведеться робота по зміцненню матеріально-технічної бази закладу освіти.
Поряд з цим є ряд невирішених проблем, а саме:
- Недостатня кількість демонстраційного обладнання, наочності.
- Недостатній рівень володіння сучасними комп’ютерними технологіями окремими педагогічними працівниками.
- Слабкі читацькі інтереси учнів.
- Недостатній рівень формування у школярів потреб і навичок самоосвітньої роботи, здатності до навчання упродовж життя.
- Нерозуміння освітніх і виховних цілей батьками учнів.
- Недостатня відповідальність батьків за навчання та виховання дітей.
Стратегія розвитку закладу на 2022 - 2026 роки
Пріоритетним напрямком сучасної освітньої системи України, що підтверджено сучасними державними законами та нормативними документами, є доступ до якісної освіти, до найкращих світових здобутків у освітній галузі. Концепція Нової української школи, Державний стандарт початкової освіти та Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти орієнтує педагогів на перехід від декларування переваг особистісної моделі до її практичного впровадження. Визначено вимоги до навчальних досягнень учнів, які відповідають змісту і структурі предметних компетентностей (учень знає, розуміє, застосовує, аналізує, виявляє ставлення, оцінює, тощо). Разом із предметною підготовкою за роки здобуття базової загальної середньої освіти діти мають оволодіти ключовими компетентностями: уміння вчитися, спілкуватися державною, мовою; математична і базова компетентності в галузі природознавства; інформаційно- комунікаційна; соціальна і громадянська; загальнокультурна; підприємницька; здоров’язберігаюча.
Діяльність закладу освіти ґрунтується на засадах особистісно- орієнтованого, компетентнісного та діяльнісного підходів. Відповідно до Концепції Нової української школи заклад освіти працюватиме на засадах «педагогіки партнерства».
Місія школи: створення освітнього середовища, в якому задоволені потреби всіх учасників освітнього процесу. Дітям – безпека та розвиток, учителям – професійне зростання та повага, батькам - розуміння та підтримка.
Візія школи: конкурентоспроможний сучасний заклад освіти з виробленою множиною цінностей та постійним прагненням досконалості.
Стратегічна ідея: до якісної освіти та людяності – через особистісний розвиток та служіння.
Ми прагнемо виховати випускників з українським серцем і європейськими навичками.
Цінності, які ми плекаємо:
І. Людина:
- Чесність;
- Гідність;
- Турбота.
- Здоров’я;
ІІ. Команда:
- Поєднання для спільної справи;
- Взаємодія для спільного успіху;
- Дружня атмосфера;
- Розвиток лідерських якостей.
ІІІ. Довіра:
- Тотожність сказаного та зробленого;
- Діяльність об’єктивна, прозора;
- Заслуговуємо на довіру.
ІV. Відповідальність:
-
- Дотримання правил;
- Виконання зобов’язань;
- Пріоритет прав людини;
- Сповідання доброчесності.
V. Свобода:
- Вільний вибір, постійний розвиток;
- Можливість висловлювання власної думки;
- Повага до приватного життя та свобод інших.
VІ. Духовність:
- Прихильність духовним та культурним цінностям своєї країни;
- Культура спілкування, толерантність;
- Розвиток чеснот та позитивних моральних якостей.
VІІ. Громадянська ідентичність:
- Виховання свідомого громадянина, патріота;
- Активна життєва позиція;
- Повага європейського вибору.
Мета: створення умов для забезпечення в закладі освіти якісної, сучасної, індивідуально-орієнтованої системи освіти відповідно до можливостей учасників освітнього процесу, запитів суспільства, потреб держави; забезпечення ефективного управління розвитком закладу освіти.
Відповідно до загальної мети, завданнями школи є:
-
- Задоволення освітніх потреб різнобічний розвиток особистості дитини відповідно до її вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей;
- формування в неї загальнокультурних і морально-етичних цінностей, ключових і предметних компетентностей, необхідних життєвих і соціальних навичок, що забезпечують її готовність до продовження навчання, життя у демократичному суспільстві;
- формування навичок здорового способу життя.
Діяльність школи базується на принципах:
-
-
- Гуманізму;
- Демократизму;
- Партнерства;
- Системності, послідовності, наступності, безперервності;
- Зв'язку з життям, актуальності;
- Органічного поєднання навчання та виховання;
- Незалежності від політичних, релігійних організацій;
-
Пріоритетними напрямами розвитку закладу освіти є:
-
- формування високого рівня інформаційної культури кожного учасника освітнього процесу;
- забезпечення соціалізації учнівської молоді;
- надання кваліфікованої методичної і консультативної допомоги сім’ям, батькам або особам, які їх замінюють, у нагляді, вихованні та навчанні дітей;
- формування громадянської позиції, власної гідності, готовності до трудової діяльності, відповідальності;
-
- забезпечення права дітей з особливостями розвитку на здобуття відповідного рівня загальної середньої освіти згідно з їх можливостями, здібностями, з урахуванням індивідуальних фізіологічних та психічних особливостей;
Стратегічні напрямки розвитку школи:
- Створення умов для отримання кожним учнем того рівня освіти, який відповідає його здібностям та індивідуальним особливостям;
- Розвиток інтелектуальної, емоційної сфери дитини, формування його ціннісних орієнтирів, прищеплення навичок соціальної компетентності через включення кожного школяра в систему ранньої предметної орієнтації, професійного самовизначення;
- Створення безпечного, вільного від будь-яких форм насилля, комфортного та доступного освітнього середовища;
- Розвиток інноваційної діяльності школи, підвищення якості освіти;
- Інформатизація навчання, вдосконалення бібліотечного та інформаційно-ресурсного забезпечення;
- Побудова ефективної системи виховання, розвитку і соціалізації учнів;
- Розвиток творчої ініціативи педагогів в пошуках нових форм і методів педагогічної діяльності;
- Прищеплення учням шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій усіх народів, що населяють Україну;
- Виховання в учнів патріотичних почуттів, формування національної самосвідомості, любові до рідної землі свого народу, готовності до праці в ім’я України;
- Створення сучасної матеріально-технічної бази.
План стратегічного розвитку спрямований на виконання:
- Конституції України;
- Законів України: "Про освіту” ; "Про повну загальну середню освіту”; "Про Національну програму інформатизації” ; "Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні” ;"Про молодіжні та дитячі громадські організації”; "Про охорону дитинства”;
- Національної Програми "Освіта України ХХІ століття”;
- Національної доктрини розвитку освіти;
- Національної Програми "Діти України”;
- Державних стандартів початкової, базової і повної загальної середньої освіти;
- Конвенції про права дитини. реалізацію:
- сучасної державної політики в освітянській галузі на основі державно- громадської взаємодії з урахуванням сучасних тенденцій розвитку
освіти та потреб учасників освітнього процесу;
- нормативно-правових актів щодо розвитку освітньої галузі. створення:
- належних умов для розвитку доступної та якісної системи освіти школи;
- умов рівного доступу до освіти;
- гуманних відносин в освітньому закладі;
- сприятливих умов для підтримки та розвитку обдарованих учнів;
- належних умов для соціально-психологічного захисту учасників освітнього процесу;
- необхідної матеріально-технічної бази; забезпечення:
- стабільного функціонування навчального закладу; -
- розвитку мережі навчального закладу з урахуванням потреб споживачів, суспільних запитів і державних вимог;
- суттєвого зростання якості освіти;
- наукового підходу до виховання та соціалізації дітей і підлітків.
Основними очікуваними результатами виконання Стратегії розвитку закладу освіти будуть удосконалення й модернізація сучасного освітнього середовища школи, системні позитивні зміни, підвищення рівня та якості освіти. Стратегія дає можливість виробити стратегічні та пріоритетні напрями діяльності закладу освіти на найближчі роки.
Тому умови реалізації місії такі:
- упровадження адміністрацією школи принципів демократизації та гуманізації в управлінській діяльності.
- формування ключових компетентностей, ухвалених Європейським Парламентом та Радою ЄС «Про основні компетенції для навчання протягом усього життя» від 18 грудня 2006 року.
- усвідомлення учасниками освітнього процесу пріоритетних принципів педагогіки успіху: гуманізації, індивідуалізації, демократизації, відродження національних традицій.
- підтримка інноваційних процесів, громадськості, органів місцевого самоврядування та органів управління освітою.
- створення умов для одержання школярами якісної освіти, що дозволяє успішно жити у швидко мінливому світі.
- упровадження нових освітніх технологій.
- упровадження філософії ефективного партнерства та комунікації.
Освітня складова Стратегії розвитку
- Забезпечення роботи навчального закладу відповідно вимогам суспільного замовлення з поєднанням інтелектуальних, творчих, функціональних можливостей кожної дитини, школи в цілому з виховно-розвиваючими можливостями і потребами сім᾿ї, громади, недержавних організацій.
- Продовження виконання державного замовлення на освіту в рамках Держстандарту школою в повному обсязі і високоякісно, забезпечення її випускникам свободи вибору та широких перспектив у майбутньому.
- Створення якісної системи психолого - педагогічного супроводу освітнього процесу для покращення ефективності на засадах гуманітаризації освіти.
- Забезпечення комплексної інформатизації освітнього процесу, та використання новітніх інформаційних технологій освітньої практики;
- Здійснення загальнообов’язкової освіти в атмосфері вільного творчого навчання у поєднанні з набуттям практичних навичок.
- Продовження впровадження системи інтегрованого навчання через проведення інтегрованих уроків, інтегрованих заходів, тижнів інтеграції.
- Організація роботи по залученню учнів до літньої STEАM-школи та до інших STEАM-проєктів.
- Продовження роботи над проєктом «Обдарована дитина» через залучення дітей до олімпіад, наукових та творчих конкурсів, спортивних змагань
різного рівня з підведенням щорічних підсумків цієї роботи через
нагородження обдарованої молоді школи.
- Створення в школі єдиного освітнього інформаційного центру.
- Створення належних умов для організації науково-дослідницьких робіт учителів та учнів.
- Розвиток комунікативних навичок учнів у володінні іноземною мовою; з логічним навантаженням.
Основна школа (5-7 класи)
Стратегічним напрямком розвитку середнього ступеню освіти є створення таких психолого-педагогічних умов, при яких у кожного учня створюється установка , яку можна сформулювати в словах: "Я вмію та люблю вчитися" і розвивається відповідний комплекс навчальних умінь та навичок та розвивається відповідна система цінностей та мотивів участі в щоденному шкільному житті.
Продовжуючи цілі початкової школи, основним завданням середньої школи є створення таких умов, які дозволять допомогти учню засвоїти "технології успіху та досягнень", при цьому зберегти загальну емоційно-позитивну орієнтацію на школу. Крім того, реалізація даного стратегічного напрямку буде сприяти створенню у школярів комплексної освітньої мотивації, тобто мотивації з основою не тільки на традиційних мотивах обов'язку, але й мотивів корисності (прагматичні) та мотивів задоволення (отримання
радісних відчуттів та можливості самореалізації в процесі освітньої
діяльності). В подальшому на старшому ступені навчання, отримані учнями 5-7 класів навички ефективної навчальної діяльності дозволять їм усвідомлено проєктувати свої майбутні професійні та освітні орієнтири.
У школі ІІ ступеня пропонуються такі освітні програми:
- традиційне навчання, збагачене дидактичним матеріалом з логічним навантаженням.
- інтегроване навчання, яке формує в уяві учнів ідею цілісності навчального матеріалу та в глобальному сенсі - всього оточуючого світу.
- STEАM-навчання, зокрема проект літньої STEАM-школи, який дає можливість учням 5-6-х класів реалізувати свої інтелектуальні, творчі та технічні здібності.
Основна школа (8-9 класи)
Головним напрямком роботи з учнями стає формування первинної
профорієнтаційної роботи, вдосконалення навичок самостійної інтелектуальної діяльності, початок становлення світоглядної позиції особистості. На рівні 8 - 9 класів учні на базі циклу предметів мають можливість формувати свою індивідуальну освітню стратегію.
Призначення основної школи - розвиток функціональної грамотності учня, функціональних компетенцій, створення умов успішної життєдіяльності в
суспільстві.
У школі ІІ ступеня пропонуються такі освітні програми:
- традиційне навчання, збагачене дидактичним матеріалом з логічним навантаженням.
- інтегроване навчання, яке формує в уяві учнів ідею цілісності навчального матеріалу та в глобальному сенсі - всього оточуючого світу.
- STEАM-навчання, зокрема через участь у STEАM-проектах та STEАM- конкурсах.
Таким чином, основним напрямком розвитку школи стане реалізація
компетентнісного підходу в освітній взаємодії. Тобто це така практика, при якій відбувається засвоєння кожним учнем комплексу знань, умінь та
навичок, який дозволяє учневі розв'язувати життєво значущі завдання як в процесі навчання в школі, так і в подальшому житті.
Інклюзивна освіта.
- поповнення матеріально- технічної бази для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами бази;
- створення всіх необхідних умов для перебування дітей з особливими освітніми потребами в закладі освіти.
Виховна складова Стратегії розвитку
- ·Формування учня як активного, свідомого, творчого суб’єкта освітнього процесу.
- Продовження реалізації проекту «Сумлінний громадянин – міцна держава» з урізноманітненням форм та методів роботи (інтерактивні);
- з метою виховання патріотизму - розширення спектру та активізація роботи з міськими громадськими організаціями, а саме: організація ліквідаторів аварії на ЧАЕС, ветеранів – інтернаціоналістів, ветеранів АТО, тощо;
- Виховання національної свідомості та української самобутності через дослідження та вивчення традицій в рамках вивчення спецкурсу «Українознавство»;
- Пошук та залучення інвестицій для придбання костюмів та декорацій для організації виступів учнів;
- Створення етнографічного куточка на шкільному подвір’ї;
- З метою вивчення історії, культури та традицій українців продовжити впровадження екскурсій країною як однієї з активних форм роботи з дітьми та молоддю;
- Розвиток системи профорієнтаційної освіти з метою самореалізації особистості в освітньому просторі;
- Виховання правової культури в умовах демократичного суспільства.
- Реалізація проєкту «Батьківська академія» з метою співпраці «школа - батьки».
- Оформлення інтер’єру школи.
- Продовження впровадження екологічної програми «Моя школа – квітучий сад» з метою створення безпечного простору навколишнього середовища;
- З метою проведення заходів з використанням інтерактивних форм створити мультимедійно-тренінговий кабінет;
- З метою створення безпечних умов проведення занять ФК модулю
«Волейбол» пошук та залучення інвестицій для ремонту покриття волейбольного майданчика на шкільному подвір’ї;
- Пошук та залучення інвестицій для відкриття майданчику вуличних тренажерів;
- Впровадження системи занять «Здоровий учитель»;
- Створення науково-інформаційного простору з питань збереження та зміцнення здоров’я учасників освітнього процесу.